שיטת מונטסורי לגיל הרך

 
"שנות הלימוד החשובות בחיים אינן שנות הלימוד באוניברסיטה,

אלא תקופת החיים הראשונה מהלידה ועד גיל שש.

בתקופה זו מתעצבת האינטליגנציה של האדם" (ד"ר מונטסורי)

 
 


 מהו גן מונטסורי


* קבוצה רב גילאית

* סביבה לימודית רב-תחומית

* פעילות ועשייה עצמית

* למידה יחידנית ובקבוצות קטנות

* התנסות ועבודה באופן מוחשי להבנת רעיונות מופשטים

* כבוד בין הילדים לבין עצמם, לצוות הגן ולחומרי העבודה

 

ה"אני מאמין" של "הגן של הדר בשיטת מונטסורי"


הדר אלון היתה בין חלוצי שיטת מונטסורי בישראל.
 
הגנים של הדר בשיטת מונטסורי פעלו בתוך מכללת לוינסקי בצפון תל -אביב ובמרכז ת"א

ע"פ הפילוסופיה החינוכית ותכנית הלימודים של ד"ר מונטסורי,

יחד עם מפגשים יומיים בהתאם לתכנית הלימודים של משרד החינוך.

האווירה בגן רגועה, חמה ואוהבת.

 

סביבת הגן מתוכננת בקפידה עבור הילדים.

הסביבה תומכת ועונה על צרכי הילדים בכל שלב התפתחותי בו הם נמצאים

במטרה להגיע למלוא הפוטנציאל של כל ילד בכל תחומי החיים.

 

הגן של הדר בשיטת מונטסורי מאמין שכל ילד הוא יחיד במינו, ובעל איכויות משלו.

הגן של הדר בשיטת מונטסורי מתחייב למצוינות בחינוך.

מחויבות זו באה לידי ביטוי באמצעות שיתוף פעולה הדוק בין משפחת הילד/ה והגן, לתועלתם של הילדים.

אנו עושים כל שביכולתנו להשגת מצוינות בחינוך באמצעות חינוך הצוות, חינוך המבוגרים, וחינוך הילדים.

הצוות החינוכי מורכב ממדריכת מונטסורי מוסמכת, גננת מוסמכת בעלת רישיון לעסוק בהוראה בגן,

וסטודנטיות לחינוך בשנת לימודיהן האחרונה.

הצוות מעודכן בחידושי החינוך, הבריאות והבטיחות.

הצוות תורם לילדי הגן מכישוריו השונים בתחומי האמנות, מוסיקה, יוגה, וסיפור סיפורים.

 

 

מטרות חינוכיות

 

* לטפח סקרנות, יצירתיות, ודמיון

* לעורר ילדים בעלי שאר-רוח

* להקנות הצטיינות אקדמית

  סביבת הגן מעודדת פיתוח של:

* הערכה עצמית ובטחון עצמי

* משמעת עצמית

* כבוד לילדים אחרים, לצוות, ולסביבת הגן

* קואורדינציה

* עצמאות

* כישורים חברתיים

* התפתחות רגשית

* הכנה קוגניטיבית

 

הכישורים הנרכשים בגן של הדר בשיטת מונטסורי בונים יסודות לימוד נכונים

המסייעים לילד במהלך ההתפתחות האקדמית שלו לאורך כל חייו.

 


הילדים לומדים

 
* עבודה עצמית ועבודה בקבוצות

* פתרון בעיות

* יכולת שליטה בניהול הזמן

* תקשורת טובה

* יצירתיות באמצעות מוסיקה, אמנות, סיפור סיפורים, תנועה

 

חוגים


מוצעים ארבעה חוגים ברוטציה סמסטריאלית:

טבע, מוסיקה, חינוך גופני, אמנות, בישול/אפיה, אנגלית, יוגה, רפלקסולוגיה.

 

הגן הוקם ונוהל ע"י הדר אלון, אם לשתי בנות,

מוסמכת במנהל עסקים ובחנוך לגיל הרך בשיטת מונטסורי מאת American Montessori Society

בעלת ניסיון עבודה רב בהוראה, הדרכת צוות והורים
 
וניהול גן בשיטת מונטסורי בארה"ב ובישראל.

 


 


שיטת מונטסורי: הילד, סביבת הגן, הגננת

 

1. הילד

 

הבסיס ללמידה והערכה עצמית נבנה בגיל הרך.

מהלידה ועד גיל שש למוח יש יכולת מיוחדת לקלוט ידע מהסביבה,
 
ללמוד באופן עצמאי תוך כדי עשייה,

כפי שכינתה זאת ("Absorbent Mind”) ד"ר מונטסורי כתופעת "המוח הקולט"

 

* למידה תוך כדי מחקר וגילוי, הקיימים אצל הילד באופן טבעי

* למידה באמצעות חמשת החושים

* צורך פנימי לסביבה מאורגנת, כשלכל דבר יש מקום וסיבה

* שליטה בתנועות הגוף

* חופש לבחור את העבודות, ללא התערבות מבוגר

* עבודה עצמית, הארכת משך יכולת הריכוז, ומשמעת עצמית

* רצון ויכולת להבין את שפע המידע הקיים על ידי התנסויות מעשיות

 

הילד נמצא בתהליך למידה פעיל,
 
מסתובב בסביבת הגן ובוחר עבודות בעצמו.

שהן ("Sensitive Periods”) ע"פ ד"ר מונטסורי הילד עובר "תקופות רגישות" תקופות בחייו

בהן הוא מתעניין ברכישת ידע בתחום כלשהו.

סביבת הגן מספקת לילד את הגירויים המתאימים לעבודה בתחומים אלו בהתאם להתפתחותו

תוך שמירת קשר הדוק בין שלושה מרכיבים עיקריים: הילד, סביבת הגן, הגננת.

 


2. סביבת הגן

 

חופש וסקרנות.

מה מיוחד בגן שלנו?
 
השילוב המעניין של משמעת וחופש, כפי שלא נמצא באף מקום אחר.

הגן מעודד חופש בתוך מסגרת ברורה של גבולות, אחריות וכבוד.
 
הצוות המקצועי בגן עובד ע"פ העיקרון החשוב לפעול בעקבות הילד,
 
דהיינו ("Follow the Child") , הילד הוא המרכז.
 


אנו מכבדים כל ילד המסתובב בסביבת הגן בחופשיות
 
לבחור בעצמו עבודה (כך אנו קוראים ל"משחק") כלשהי,

על פי צורך פנימי שלו,
 
ולעסוק בה למשך הזמן שיחפוץ, בעצמו או עם ילד אחר, ללא הפרעה.

חופש הפעולה שבסביבת הגן מפתח בילד סקרנות, עצמאות, הערכה עצמית,
 
ויכולת שליטה בניהול הזמן שלו.

 


משמעת ואחריות


סביבת הגן בה נמצאים הילדים היא מובנית.

עזרי הלימוד המונחים על המדפים כוללים עבודות וחומרים שונים,
 
המוצגים בדרגת קושי עולה.

למשל, באזור הנקרא "חיי היום-יום" ("Practical Life”)  
 
ילד שבחר עבודה להעברת חפצים עם מלקחיים
 
התנסה לפני כן בפעילויות שונות שהכינו אותו מבחינת מוטוריקה עדינה לעבודה זו,

כגון: לשפוך ו/או למזוג מכלי לכלי,
 
להעביר חמרים מכלי לכלי באמצעות כפית וכו'.

 

הצוות מיומן לתעד בכתב תצפיות התפתחותיות, ומסייע לילד לבחור ולהשלים עבודה.

ברגע המתאים לילד הוא מקבל "שעור" חדש באופן יחידני,

דהיינו, הדרכה על עבודה עם עזר לימוד חדש שטרם התנסה בו.

 


יצירתיות


ילדים בגן מתנסים בפעילויות אמנותיות שונות,
 
כאשר המטרה היא ההתנסות בתהליך ולא המוצר המוגמר.

הילדים מתנסים בחומרים שונים ובעבודות מגוונות.

 

לומדים על חברות וכבוד

אנו מכבדים את עצמנו, אחרים, ואת סביבתנו.

הצוות מכבד את הילדים, מבין את צרכיו של כל ילד, ועושה ככל יכולתו לעזור לו.

ככל שהילדים גדלים הם מעדיפים לעבוד עם חברים.

ילדים בני שנתיים ושלוש לעתים משחקים אחד ליד השני, בעודם מתרכזים במשימה.
 


בגן אנו מלמדים את הילדים לכבד זה את זה, לפתור חילוקי דעות,

לחכות לתורם לעבודה כלשהי בזמן שמישהו אחר משתמש בה,

ולהחזיר עבודה למקומה כשמסיימים לעבוד.
 


האווירה בגן רגועה ונעימה,
 
מורגשים הערכה וכבוד הדדי בין הילדים לבין עצמם, ובין הילדים לצוות.

הילדים עובדים בצורה יחידנית ובקבוצות קטנות,
 
ובזמנים מסוימים כולם עובדים יחד.

 


קבוצת גיל מעורבת
 

בגן קבוצה רב גילאית, הכוללת ילדים בני 2-4.5 בתחילת שנת הלימודים.

אנו מתחייבים לקבל עד 24 ילדים לקבוצה,
 
כמקובל בגני מונטסורי ברחבי העולם.

בקבוצת גיל מעורבת הילדים הצעירים לומדים גם באמצעות חיקוי של הגדולים.

בקבוצה כזו יש איזון של הצרכים החברתיים, הרגשיים, והאינטלקטואליים של הילדים.

 


עזרי לימוד ייחודיים לשיטת מונטסורי


סביבת הגן מורכבת מעזרי לימוד חינוכיים המיוחדים לשיטת מונטסורי.

עזרי הלימוד מונחים על מדפים בגובה הילד,
 
כדי לאפשר גישה נוחה ובטוחה.

עזרים רבים מוחלפים באחרים בתדירות גבוהה,
 
על מנת לספק לילד מבחר גירויים ואתגרים חדשים.
 


האווירה הבטוחה והאוהבת מאפשרת לילדים ולהורים מעבר קל לבית הספר, בשלב מאוחר יותר.

עזרי הלימוד הייחודיים שבסביבת הגן מאפשרים לילד ללמוד
 
תוך כדי עשייה עצמית, בקרה עצמית, ותיקון שגיאותיו.

העבודה בגן בונה יסודות לימוד נכונים שילוו את הילד לאורך כל חייו.

עזרי הלימוד בנויים בצורה הממחישה רעיונות מופשטים.

למשל, ילד המתאים צילינדרים הבנויים בצורה עולה או יורדת לתוך לוח הצילינדרים לומד על מימד הנפח.

 

 
ד"ר מריה מונטסורי
 
 
ד"ר מריה מונטסורי, האישה הראשונה בעלת תואר ד"ר באיטליה,

הייתה הממציאה של הרעיון "משחק חינוכי".


בימים אלו, בהם חנויות מוכרות משחקים חינוכיים, כמו פאזלים שונים, מפות של ארצות וכו'
 

שוכחים כי רעיונות אלו ורבים אחרים נוצרו ע"י ד"ר מונטסורי ברומא לפני כמאה שנים.


עזרי הלימוד מבודדים נתון אחד, בו מתנסה הילד.
 

למשל, "טבלת הצבעים" מלמדת צבעים,
 
כאשר כל היחידות בעלות צורה וגודל זהה, אך בעלות צבע שונה.

עזרי הלימוד בתחום המתמטיקה הם בין המרגשים ביותר בגן.

ילדים בני שנתיים ושלוש לומדים לספור עד 10
 
באמצעות אחיזה של קטעים המסומנים על "המוטות האדומים והכחולים".

ישנם 10 מוטות בעלי אורך משתנה, הממחישים לעין את האורך מבחינה כמותית.

למשל, המוט בעל שני הקטעים הוא באורך של 20 ס"מ,
 
קצר מהמוט בעל 10 קטעים, שהוא באורך 1 מטר.

כך הילד רואה ומרגיש בעצמו איך ובכמה 10 גדול מ 2.


ספירה היא תהליך מורכב.

מעבר לחזרה על רצף המספרים, הילדים לומדים את מושג ההתאמה הערכית 1:1

ע"י ספירת חפצים והתאמתם לקופסא עם הספרה המתאימה.

בזמן שהם מחזיקים חפץ אחד אומרים "אחד", וכן הלאה.

ילדים בני 4 ומעלה מתחילים ללמוד על מקומה של הספרה במספר:

ספירת חרוזים בודדים, רצועות של 10, ריבועים של מאות, וקוביות של אלפים.

 


בגן ארבעה אזורי פעילות עיקריים


כל אזור פעילות מתמקד בכישורים מסוימים,
 
אולם ישנה השפעה הדדית בין כל אזורי הפעילות,

דבר המעצים את תהליך הלימוד הטבעי של הילד.

 


פעילויות מחיי היום-יום  ("Practical Life”)


זהו "הלב" של סביבת הגן, המכין את הילד לעבודה בשאר האזורים שבגן,

ובכך מכין את הילד לחיים, ותורם לצמיחתו ולהתפתחותו בהתאם ל"תקופות הרגישות" שלו.

מושם דגש על התהליך ולא על התוצאה הסופית.

 

ילד העובד באזור זה מתנסה בפעילויות רבות מחיי היום-יום ולומד לעשות דברים בעצמו:

* לדאוג לעצמו: שטיפת ידיים, לבישת מעיל, רכיסת רוכסן וכד'

* לשמור על הסביבה: לטאטא, לנקות אבק, להבריק וכד'

* לפתח מוטוריקה עדינה: ביצוע פעולות כמו למזוג, לשפוך וכד'

* לפתח מוטוריקה גסה: לנוע בסביבה בשליטה ובהתחשבות

* לפתח כישורים חברתיים: לברך לשלום, להגיש, להודות

הילד הפעיל באזור עבודה זה מפתח ומעדן את המיומנויות הבסיסיות שישמשו אותו לאורך כל חייו,

כגון: מוטוריקה עדינה, תיאום יד-עין, שיווי משקל, עבודה לפי סדר פעולות, קואורדינציה, כושר ריכוז, טיפוח עצמאות.

 
 

פעילויות לפיתוח החושים ("Sensorial”)- לחקור את העולם


עוד בטרם הלידה, כשהתינוק גדל ברחם, הוא מסוגל לשמוע.

מגיל צעיר מאוד הוא חוקר ומכיר את העולם סביבו באמצעות חמשת החושים:
 
ראיה, מישוש, שמיעה, ריח, טעם.

עזרי הלימוד באזור עבודה זה קוסמים לילד
 
ו"מזמינים" אותו להתנסויות רבות ומגוונות לפיתוח החושים.

 


פעילויות לפיתוח מתמטי – ממוחשי למופשט


תכנית הלימודים מתבססת על טווח זמן של שלוש שנים,
 
כאשר כל ילד עובר את התהליך ההתפתחותי בקצב שלו.
 


הילד נחשף לעולם של מספרים באמצעות:

* פעולות רבות ושונות לחקר המושג

* עזרים הקשורים זה לזה ובנויים ברצף

* למידה מפשוט למורכב, ממוחשי למופשט

* מוחשיות תמיד קיימת ותורמת להבנת המופשט

עזרי לימוד מוחשיים מאפשרים לילד לחקור מושגים מתוחכמים לכאורה:
 
מניה, התאמת כמות למספר, כמות לכמות.

עבודה מוחשית ביחידות, עשרות, מאות ואלפים, חיבור, חיסור, כפל וחילוק.

פעילויות אלו מעודדות פיתוח של עבודה לפי סדר פעולות, רצף, הבחנה חזותית, מיון, והתאמה חד-ערכית.

 


פעילויות לפיתוח השפה – מדיבור לכתיבה


השפה חשובה לאדם כחלק מהחברה.

אנו זקוקים לשפה לתקשורת יום-יומית להבעת מחשבות, רגשות, רעיונות, קבלת מידע מאחרים, להתייחס ולחלוק.

לכן, תחום השפה הוא אחד מההיבטים החשובים ביותר בהתפתחות הילד.

תחום פיתוח השפה בגן מציע לילד מגוון התנסויות
 
עם עזרי לימוד מגוונים אשר עוצבו במיוחד לתחום זה,

התומכים ומעודדים ליטוש והעשרת השפה כשלב ראשון בדרך לכתיבה, ולאחר מכן לקריאה.
 


מגוון הפעילויות כולל קריאת ספרים, פזלים, תרגול השפה בעל-פה, שיום חפצים, עבודות להרחבת אוצר מילים,

הכרת צלילים באופן פונטי, חריזה, אותיות מעץ ומנייר זכוכית.

אזורי פעילות נוספים בסביבת הגן כוללים תחומים כמו אמנות, מוסיקה, טבע, ומדע.

בנוסף, מידי יום מתקיימת פעילות העשרה בחצר הגן.

 


3. הגננת


הגננת, או המדריכה ("Directress"), כפי שנקראה ע"י ד"ר מונטסורי,
 
היא הגורם המקשר בין הילד לבין סביבת הגן.
 
הגננת אחראית על הכנת הסביבה הלימודית בהתאם לצרכי הילדים.
 
בנוסף, היא עורכת תצפיות ("Prepared Environment") בילד,
 
מכוונת אותו לעבודות מתאימות, מדריכה אותו ותומכת בו.

 

הצלחת התהליך מתבססת על הכרתה את הילד ו"תקופת הרגישות" בה הוא נמצא,

עבודה משותפת של הגננת והילד באופן יחידני, הכבוד שהיא רוחשת לילד
 
ואמונה ביכולתו להצליח.


 

     


אודות